Als je een warenhuis binnenloopt, zie je waarschijnlijk "cologne" bij de mannen en "parfum" bij de vrouwen. Maar hier is de waarheid: deze labels hebben weinig te maken met de werkelijke geur en meer met marketing.
Geur is lange tijd onderworpen geweest aan geslachtsgebonden reclame: eau de cologne voor hem, parfum voor haar. De realiteit? Tegenwoordig zijn "eau de cologne" en "parfum" gewoon verschillende termen voor geur.
Historisch gezien: Keulen vs. Parfum
Net als eau de parfum en eau de toilette hebben eau de cologne en parfum historisch gezien betrekking op concentratiegraden, wat verwijst naar de hoeveelheid geurolie in een geur.
- Keulen (ook Eau de Cologne genoemd): ongeveer 2-4% olie
- Parfum (ook wel Parfum genoemd): ongeveer 20-30% olie
Parfum bevat een hogere concentratie geurolie, waardoor het sterker aanwezig is en langer blijft hangen. Tegenwoordig willen zowel mannen als vrouwen dat, waardoor de meeste "colognes" zich niet meer aan deze percentages houden.
Dus waarom eau de cologne voor mannen? Als je op zoek bent naar een lange levensduur of intensiteit, kun je misschien beter je label achterwege laten en overwegen om in plaats daarvan een eau de parfum of parfum te nemen.(Opmerking: alle Commodity zijn eau de parfums.)
Vandaag: Keulen vs. Parfum
Tegenwoordig zijn deze olieconcentraties niet noodzakelijkerwijs van toepassing en worden colognes in reclame vaak gebruikt om een eau de parfum als meer "mannelijk" aan te duiden.
Bij Commodity gebruiken we het woord "parfum" om de verouderde scheidslijn "parfum vs. cologne" te vermijden. Al onze geuren zijn uniseks. Je bepaalt gewoon zelf welke geuren je lekker vindt en welke niet, in plaats van dat een label dat voor jou bepaalt.
Dus laten we het even rechtzetten: parfum is geen vrouwelijk woord, net zoals eau de cologne geen mannelijk woord is.