Parfum, Eau de Parfum, Eau de Toilette...
Je hebt deze termen waarschijnlijk al op talloze parfumflesjes zien staan.
Maar weet je wat ze eigenlijk betekenen?
Lees verder voor alles wat je moet weten over parfumconcentratie en hoe we deze labels bij Commodity gebruiken.
Een gids voor geurconcentratie
Parfum, Eau de Parfum en Eau de Toilette zijn allemaal graden van concentratie, wat verwijst naar de hoeveelheid geurolie in een geur.
Fragrances met een hogere concentratie hebben meer olie en minder alcohol. Ze hebben ook sterkere, zwaardere geuren.
De meest voorkomende soorten zijn:
![]() |
Parfum
────────────
De hoogste concentratie, bestaande uit 15% tot 40% geur, hoewel de meeste tussen 20% en 30% zitten. |
![]() |
──────────── Concentraties rond de 10% tot 20%, waarbij de meeste in het midden op 15% zitten. |
![]() |
──────────── Concentraties tussen 5 en 15%, waarbij de meesten weer in het midden belanden bij 10%. |
![]() |
──────────── Keulen, dat nu op de markt wordt gebracht als parfum voor mannen, is eigenlijk een concentratie. Deze hebben 2% tot 4% geur, samen met hoge concentraties alcohol. |
![]() |
Eau Fraiche |
![]() |
Body Mist |
Deze verwarring is de reden waarom we deze termen hebben verwijderd uit ons lexicon bij Commodity.
Je kunt concentratie in gedachten houden als je andere parfummerken verkent, maar besteed er geen aandacht aan bij Commodity; we hebben het overbodige jargon al verwijderd.