De waarheid achter synthetische ingrediënten met Robertet
De waarheid achter synthetische ingrediënten met Robertet
Voor ons is parfum niet zomaar iets dat je verstuift. Het is een bron van vertrouwen, een troostende nostalgie, een gebottelde herinnering, een verlengstuk van jezelf, een levenswerk. Achter de schermen is er een lange keten van mensen betrokken bij de creatie van uw parfum.
We willen dat je ze ontmoet.
In deze serie werken we samen met experts uit de parfumindustrie. Je hoort van de Makers van je favoriete Commodity geuren, smaakmakers van onze partner parfumerieën en vertegenwoordigers van bekende retailers. Ze zullen advies en expertise delen om je geurbeleving te vereenvoudigen, of hun licht laten schijnen op de onderwerpen van hun specialiteit.
Dit is een plek om meer uit je geurreis te halen, om goed thuis te raken in de wereld van geuren.
Dit is een uniek platform voor ontdekkingen.
Dit is Aanbevolen Perspectieven.
Zoe Freedberg is een veteraan in de industrie - van parfum tot mode, ze kent de industrie als geen ander. Momenteel is ze directeur geurmarketing voor de Robertet Groep, de wereldleider in natuurlijke aromatische Commodity. Robertet produceert producten met uitsluitend botanische ingrediënten en verwerkt deze tot natuurlijke extracten voor aroma's om parfums, biologische en natuurlijke cosmetica en gezondheidsbevorderende supplementen te creëren.
In het volgende interview neemt Zoe ons mee in haar dagelijks leven vol smaak en vraagt ze zich af of natuurlijke ingrediënten eigenlijk altijd de betere keuze zijn.
Heb je, als veteraan in de industrie, enig advies voor iemand die nieuw is in de parfumwereld?
Het is belangrijk om "je geur te volgen", zoals we het graag noemen. Dat wil zeggen dat je een geur na verloop van tijd altijd moet evalueren om te zien hoe het verandert en evolueert. De initiële geur of je eerste indruk kan al na een paar uur - of zelfs minuten - dragen volledig veranderen.
Hoe kom je erachter wat je voorkeur is voor personal geuren?
Geurvoorkeur is volledig subjectief! Uiteindelijk gaat het erom hoe het aanvoelt. Als het een onmiddellijke reactie oproept - een positieve, natuurlijk - is dat een goed teken.
Als je echter meer begeleiding nodig hebt, kunnen voorkeuren voor eten en smaken een goede hulp zijn. Als u zich bijvoorbeeld aangetrokken voelt tot specerijen, een voorkeur hebt voor zoetigheid, of houdt van pittige, heldere cocktails, dan is de kans groot dat dit zich ook vertaalt naar geuren.
Als een geur goed ruikt op mij, betekent dat dan dat het net zo goed zal ruiken op anderen?
Elke persoon draagt een geur anders. Welk voedsel je eet, hoeveel stress je hebt, welke andere lichaamsproducten je gebruikt - al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat de geur lichtjes varieert naargelang de drager.
"Huidgeuren", of huidachtige geuren, zijn momenteel erg populair in de industrie. Kunt u deze in meer detail beschrijven?
Wij houden van huidgeuren! Huidgeuren kunnen naar verschillende dingen verwijzen: Het kan een geur zijn die je alleen opmerkt als je dicht genoeg bij de drager bent, of een geur die lijkt op de natuurlijke geur van de huid of deze versterkt en een lekker zacht, schoon huideffect creëert. Een uitstekend voorbeeld van een huidgeur is Commodity's Paper geur.
Kunt u de verschillen uitleggen tussen synthetische, natuurlijke en natuurlijk afgeleide ingrediënten?
Uiteindelijk gaat het om de bron en het extractieproces.
Natuurlijke ingrediënten komen rechtstreeks uit de natuur en zijn minimaal bewerkt. Ze worden meestal geëxtraheerd door middel van "stoomdistillatie", waardoor de essentiële oliën ontstaan die gewoonlijk in de parfumerie worden gebruikt.
Synthetische ingrediënten daarentegen worden in een laboratorium geproduceerd.
Bij ingrediënten die op natuurlijke wijze zijn verkregen, wordt het moeilijker. Uiteindelijk gaat het om ingrediënten die uit de natuur zijn gehaald en vervolgens zijn veranderd of geëxtraheerd om een ingrediënt kunstmatig na te maken.
Er heerst een stigma dat natuurlijke ingrediënten altijd beter zijn als het op geuren aankomt. Is dat waar?
Niet noodzakelijk! Natuurlijke ingrediënten kunnen zeker meer complexiteit en nuance bieden, en Robertet parfumeurs gebruiken ze graag als ze de kans krijgen, maar ze vormen ook een uitdaging als het gaat om de kosten en de variabiliteit van de oogst. Het kleinere palet kan ook een beperking zijn voor parfumeurs.
Waarom denk je dat synthetische ingrediënten een slechte reputatie hebben?
Voor mij is het vooral gebaseerd op vooroordelen. Ik denk dat het begon toen de maatschappij "synthetisch" gelijkstelde aan "chemisch", dat ten onrechte de reputatie had slecht of schadelijk te zijn. Synthetische producten raakten uiteindelijk verstrikt in deze anti-chemische beweging, waarvan we weten dat die onjuist is.
Integendeel, alle formules van Robertet, ook die met synthetische stoffen, voldoen aan de IFRA-normen en zijn uitvoerig getest op veiligheid.
* De IFRA (International Fragrance Association) is een wereldwijde organisatie die het veilige gebruik en genot van parfums bevordert door veiligheidsnormen voor ingrediënten vast te stellen waaraan geurfabrikanten zich wereldwijd moeten houden.
Wat zijn de laatste innovaties van de parfumindustrie op het gebied van duurzaamheid?
Er zijn zo veel spannende innovaties op dit gebied! Zo zet Robertet zich in voor een betere traceerbaarheid en transparantie bij de inkoop van duurzame ingrediënten en voor de verdere uitbreiding van onze portefeuille van geüpcyclede ingrediënten.
We zien ook dat merken hun toevlucht nemen tot ingrediënten die afkomstig zijn van regeneratieve landbouw of wilde oogst, en natuurlijk evolueert de verpakking op echt innovatieve manieren.
Kunt u de term "geüpcyclede ingrediënten" nader toelichten?
Upcycling is het proces waarbij bijproducten of ongewenste producten worden omgevormd tot nieuwe materialen of producten die uiteindelijk geen afval produceren. Het is iets dat Robertet altijd gebruikt in zijn geurcreaties en integreert in zijn portfolio.
Hoe zal Robertet ook in de toekomst verantwoorde ingrediënten blijven inkopen?
Robertet werd opgericht in 1850 en is een pionier op het gebied van duurzame inkoop voor de parfumindustrie. Wij kiezen voor een holistische benadering van sourcing omdat we weten dat het naleven van sociale en milieuwaarden geen optie is, maar een noodzakelijke component van ons duurzaam succes.
Met het oog op de toekomst streven wij er voortdurend naar de rijkdom van het land te behouden en de traditionele landbouwmethoden, die kenmerkend zijn voor de plaatselijke economie, in stand te houden en het plaatselijke leven te blijven bevorderen en verbeteren.
We willen dat je ze ontmoet.
In deze serie werken we samen met experts uit de parfumindustrie. Je hoort van de Makers van je favoriete Commodity geuren, smaakmakers van onze partner parfumerieën en vertegenwoordigers van bekende retailers. Ze zullen advies en expertise delen om je geurbeleving te vereenvoudigen, of hun licht laten schijnen op de onderwerpen van hun specialiteit.
Dit is een plek om meer uit je geurreis te halen, om goed thuis te raken in de wereld van geuren.
Dit is een uniek platform voor ontdekkingen.
Dit is Aanbevolen Perspectieven.
Zoe Freedberg is een veteraan in de industrie - van parfum tot mode, ze kent de industrie als geen ander. Momenteel is ze directeur geurmarketing voor de Robertet Groep, de wereldleider in natuurlijke aromatische Commodity. Robertet produceert producten met uitsluitend botanische ingrediënten en verwerkt deze tot natuurlijke extracten voor aroma's om parfums, biologische en natuurlijke cosmetica en gezondheidsbevorderende supplementen te creëren.
In het volgende interview neemt Zoe ons mee in haar dagelijks leven vol smaak en vraagt ze zich af of natuurlijke ingrediënten eigenlijk altijd de betere keuze zijn.
Heb je, als veteraan in de industrie, enig advies voor iemand die nieuw is in de parfumwereld?
Het is belangrijk om "je geur te volgen", zoals we het graag noemen. Dat wil zeggen dat je een geur na verloop van tijd altijd moet evalueren om te zien hoe het verandert en evolueert. De initiële geur of je eerste indruk kan al na een paar uur - of zelfs minuten - dragen volledig veranderen.
Hoe kom je erachter wat je voorkeur is voor personal geuren?
Geurvoorkeur is volledig subjectief! Uiteindelijk gaat het erom hoe het aanvoelt. Als het een onmiddellijke reactie oproept - een positieve, natuurlijk - is dat een goed teken.
Als je echter meer begeleiding nodig hebt, kunnen voorkeuren voor eten en smaken een goede hulp zijn. Als u zich bijvoorbeeld aangetrokken voelt tot specerijen, een voorkeur hebt voor zoetigheid, of houdt van pittige, heldere cocktails, dan is de kans groot dat dit zich ook vertaalt naar geuren.
Als een geur goed ruikt op mij, betekent dat dan dat het net zo goed zal ruiken op anderen?
Elke persoon draagt een geur anders. Welk voedsel je eet, hoeveel stress je hebt, welke andere lichaamsproducten je gebruikt - al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat de geur lichtjes varieert naargelang de drager.
"Huidgeuren", of huidachtige geuren, zijn momenteel erg populair in de industrie. Kunt u deze in meer detail beschrijven?
Wij houden van huidgeuren! Huidgeuren kunnen naar verschillende dingen verwijzen: Het kan een geur zijn die je alleen opmerkt als je dicht genoeg bij de drager bent, of een geur die lijkt op de natuurlijke geur van de huid of deze versterkt en een lekker zacht, schoon huideffect creëert. Een uitstekend voorbeeld van een huidgeur is Commodity's Paper geur.
Kunt u de verschillen uitleggen tussen synthetische, natuurlijke en natuurlijk afgeleide ingrediënten?
Uiteindelijk gaat het om de bron en het extractieproces.
Natuurlijke ingrediënten komen rechtstreeks uit de natuur en zijn minimaal bewerkt. Ze worden meestal geëxtraheerd door middel van "stoomdistillatie", waardoor de essentiële oliën ontstaan die gewoonlijk in de parfumerie worden gebruikt.
Synthetische ingrediënten daarentegen worden in een laboratorium geproduceerd.
Bij ingrediënten die op natuurlijke wijze zijn verkregen, wordt het moeilijker. Uiteindelijk gaat het om ingrediënten die uit de natuur zijn gehaald en vervolgens zijn veranderd of geëxtraheerd om een ingrediënt kunstmatig na te maken.
Er heerst een stigma dat natuurlijke ingrediënten altijd beter zijn als het op geuren aankomt. Is dat waar?
Niet noodzakelijk! Natuurlijke ingrediënten kunnen zeker meer complexiteit en nuance bieden, en Robertet parfumeurs gebruiken ze graag als ze de kans krijgen, maar ze vormen ook een uitdaging als het gaat om de kosten en de variabiliteit van de oogst. Het kleinere palet kan ook een beperking zijn voor parfumeurs.
Waarom denk je dat synthetische ingrediënten een slechte reputatie hebben?
Voor mij is het vooral gebaseerd op vooroordelen. Ik denk dat het begon toen de maatschappij "synthetisch" gelijkstelde aan "chemisch", dat ten onrechte de reputatie had slecht of schadelijk te zijn. Synthetische producten raakten uiteindelijk verstrikt in deze anti-chemische beweging, waarvan we weten dat die onjuist is.
Integendeel, alle formules van Robertet, ook die met synthetische stoffen, voldoen aan de IFRA-normen en zijn uitvoerig getest op veiligheid.
* De IFRA (International Fragrance Association) is een wereldwijde organisatie die het veilige gebruik en genot van parfums bevordert door veiligheidsnormen voor ingrediënten vast te stellen waaraan geurfabrikanten zich wereldwijd moeten houden.
Wat zijn de laatste innovaties van de parfumindustrie op het gebied van duurzaamheid?
Er zijn zo veel spannende innovaties op dit gebied! Zo zet Robertet zich in voor een betere traceerbaarheid en transparantie bij de inkoop van duurzame ingrediënten en voor de verdere uitbreiding van onze portefeuille van geüpcyclede ingrediënten.
We zien ook dat merken hun toevlucht nemen tot ingrediënten die afkomstig zijn van regeneratieve landbouw of wilde oogst, en natuurlijk evolueert de verpakking op echt innovatieve manieren.
Kunt u de term "geüpcyclede ingrediënten" nader toelichten?
Upcycling is het proces waarbij bijproducten of ongewenste producten worden omgevormd tot nieuwe materialen of producten die uiteindelijk geen afval produceren. Het is iets dat Robertet altijd gebruikt in zijn geurcreaties en integreert in zijn portfolio.
Hoe zal Robertet ook in de toekomst verantwoorde ingrediënten blijven inkopen?
Robertet werd opgericht in 1850 en is een pionier op het gebied van duurzame inkoop voor de parfumindustrie. Wij kiezen voor een holistische benadering van sourcing omdat we weten dat het naleven van sociale en milieuwaarden geen optie is, maar een noodzakelijke component van ons duurzaam succes.
Met het oog op de toekomst streven wij er voortdurend naar de rijkdom van het land te behouden en de traditionele landbouwmethoden, die kenmerkend zijn voor de plaatselijke economie, in stand te houden en het plaatselijke leven te blijven bevorderen en verbeteren.
Heeft u een onderwerp waar u graag meer over zou willen horen? We hebben daar waarschijnlijk de perfecte persoon voor. Laat ons in de commentaren weten welk Uitgelicht Perspectief u graag als volgende zou willen horen!