Uitgelichte perspectieven: Hoe parfum wordt gemaakt met Juice Maker Nathalie Benareau
Uitgelichte perspectieven: Hoe parfum wordt gemaakt met Juice Maker Nathalie Benareau
Voor ons is parfum niet zomaar iets dat je verstuift. Het is een bron van vertrouwen, een troostende nostalgie, een gebottelde herinnering, een verlengstuk van jezelf, een levenswerk. Achter de schermen is er een lange keten van mensen betrokken bij de creatie van uw parfum.
We willen dat je ze ontmoet.
In deze serie werken we samen met experts uit de parfumindustrie. Je hoort van de makers van je favoriete Commodity-geuren, smaakmakers van onze partnerparfumerieën en vertegenwoordigers van bekende retailers.
Ze delen advies en expertise om je geurbeleving te vereenvoudigen of werpen een licht op hun specialiteit.
Dit is een plek om meer uit je geurreis te halen, om goed thuis te raken in de wereld van geuren.
Dit is Featured Perspectives.
Nathalie Benareau is Senior Parfumeur bij Symrise, partnerparfumeur van Commodity, en de maker van onze nieuwe Juice Scent Space trilogie.
In dit artikel vertelt ze ons hoe een geur tot leven komt - van de eerste planning tot het moment dat de uiteindelijke juice in de fles gaat.
Deel I: Vroege ontwikkeling
Kun je de eerste stappen van het ontwikkelen van een geur uitleggen? Als een merk als Commodity Symrise benadert, wat gebeurt er dan in die eerste ontmoeting(en) voor een nieuwe geur en de vroege stadia van die samenwerking?
De eerste ontmoeting die het begin van een samenwerking vormt, richt zich op het grondig bespreken van de geuromschrijving. Details zoals wat ze willen bereiken en hoe deze nieuwe geur zou passen bij hun merkfilosofie zijn cruciaal. Zodra we op één lijn zitten, is het tijd voor de parfumeurs om creatief te worden. Meestal werken verschillende parfumeurs samen met een beoordelaar om hun eigen personal interpretaties van de briefing te ontwikkelen, en dan leggen we onze interpretaties uit aan de klant - waarom we de noten hebben gekozen die we hebben gekozen en hoe deze geuren een verhaal vertellen. Op basis daarvan beperkt het merk zich tot een paar kandidaten en blijft het met ons samenwerken om dichter bij hun eigen idee van de opdracht te komen. Na een paar keer heen en weer praten wordt er een winnaar gekozen. Het is echt een samenwerkingsproces dat resulteert in een doordachte, zeer bewuste creatie.
Ziet dit proces er anders uit, afhankelijk van het merk waarmee je werkt?
Ja, natuurlijk! Elk merk is uniek, met zijn eigen doelen en visies. Sommige merken zijn heel specifiek over wat ze precies voor ogen hebben en andere merken geven ons meer creatieve vrijheid. Dat laatste is het geval bij Commodity en dat is een van de redenen waarom ik zo graag met ze werk.
Hoe benader je het vastleggen van de merkidentiteit of het merkconcept in geurvorm?
We stellen zoveel mogelijk vragen om de identiteit van het merk te begrijpen. We kijken naar hun andere geuren, hun klanten en de taal die ze gebruiken om met hen te communiceren. We kijken zelfs naar de flacons en de gebruikte kleuren. Al deze details geven ons aanwijzingen voor de richting die we willen inslaan bij het creëren van de geur. Het helpt om altijd in gedachten te houden waarom we de geur creëren en voor wie we hem creëren.
Deel II: Parfum maken
Wat zijn na die eerste ontmoeting(en) met een merk je volgende stappen om ideeën om te zetten in een geur?
Ik ben erg geïnspireerd door kleuren en beelden, en voor mij hebben geurmaterialen bepaalde kleuren, vormen en texturen die verschillende stemmingen creëren. Ik begin met een algemeen idee van de geurfamilie en de geurnoten waarvan ik denk dat ze het beste passen bij de concepten van de briefing, en ik begin met het schetsen van verschillende ideeën. Meestal heb ik al een idee in mijn hoofd van hoe het zou moeten ruiken. Dan speel ik met verschillende combinaties van geurnoten totdat ik een intrigerend, meeslepend olfactief "beeld" heb gevonden.
Kun je de bestanddelen van een geur uitleggen?
Een geur bestaat uit een mengsel van Commodity. Ze kunnen natuurlijk of synthetisch zijn, geïnspireerd op de natuur of natuuridentiek. Ze kunnen worden onderverdeeld in families zoals fruitig, houtachtig, muskusachtig, bloemig en meer. Ze kunnen vluchtiger of minder vluchtig zijn, wat kan bepalen of ze worden gebruikt als onderdeel van de top-, midden- of basisnoot.
De topnoot is het haakje dat je introduceert in de reis van de geur en je erin trekt. De middennoot is het hart van de geur - de ware identiteit. En tot slot worden de minst vluchtige ingrediënten de basisnoten; dit zijn de musk, vanille en houtsoorten die het dichtst bij de huid liggen. Deze Commodity vormen de onderdelen van een geur, maar mijn doel als parfumeur is om een veel grotere som te creëren. De ingrediënten zijn mijn palet. Het zijn de verfkwasten en kleuren die ik gebruik om het volledige plaatje te creëren.
Hoeveel proefjes maak je meestal voordat je een formule vindt die je wilt delen?
Het hangt echt af van de geur. Elk samenwerkingsproces is anders. Soms zijn we er met vijf proefjes en soms heb je 100 proefjes nodig.
Wat zijn de volgende stappen als je eenmaal een proefmonster naar een merk hebt gestuurd?
Het merk evalueert de geur en we bespreken eventuele opmerkingen of noodzakelijke aanpassingen. Elke iteratie brengt de geur dichter bij de ware expressie van de opdracht die het merk in gedachten had. Dit kan precies zijn wat het merk vanaf het begin voor ogen had, of het kan geïnspireerd zijn door een compleet nieuw gezichtspunt dat de parfumeur met zijn creatie meebracht.
Vind jij parfum maken meer een kunst of een wetenschap?
Een geur is de uitdrukking van een ongrijpbaar idee. Het heeft betekenis en emotie, en bovenal is het mooi, dus ik denk dat het kunst is. De wetenschap erachter is een hulpmiddel om die kunst te creëren.
Deel III: Juice
Wat was je inspiratie voor dit project?
Mijn inspiratie voor dit project was het letterlijke woord "juice". In de parfumindustrie noemen we de vloeistof die in het parfumflesje gaat "juice" en dit is het eerste waar ik aan denk als ik aan het woord denk. Omdat "juice" de kostbare geur zelf is, is het de krachtigste vorm van zelfexpressie. Voor mij is deze zelfexpressie kleurrijk, sappig, helder en om de een of andere reden in mijn gedachten... rood. Dus van daaruit werd ik geïnspireerd om een grote, gewaagde, sappige geur te creëren rond rode bessen: een explosieve en onconventionele geur die hoofden zou doen omdraaien en ook de drager zou doen glimlachen.
Wat zijn je favoriete noten om mee te werken die zijn opgenomen in Juice?
Ik ben dol op frambozen. Ik vind ze zo mooi en delicaat, maar ook ontzettend lekker en sappig. Ze zijn de perfecte combinatie van verheven en toch vrolijk. Ik heb frambozenpulp gebruikt in Juice, wat een zoetere, jammere, nog weelderigere versie van framboos is. Bij deze bessensmaak hoort rabarber. Het is een groene, wrange en scherpe geur gebruikt om een geur een verrukkelijk zetje te geven.. Ik heb ook Bulgaarse roos gebruikt. Veel mensen weten niet dat veel soorten rozen een fruitig facet hebben dat doet denken aan verse frambozen, dus ze zijn heel effectief in het versterken van andere zoete, sappige noten. En de roos is de koningin van alle bloemen! Tot slot heb ik een zeer krachtige Ambernoot gebruikt om een sterke signatuur te creëren met een lange levensduur en body - een krachtige expressie van Sap!
Hoe denk je dat onze klanten Juice ervaren en ermee omgaan?
Juice belichaamt een andere, nieuwere interpretatie van verslaving en ik denk dat de mensen die ermee omgaan van deze modernere interpretatie van fruit zullen houden. Ik hoop dat ze het onverwacht en uniek vinden en dat ze verrukt zullen zijn over hoe kleurrijk en explosief het is. Ik hoop dat ze zich gesterkt voelen om ook kleurrijker te zijn!
Heb je een onderwerp waar je graag meer over wilt horen? Wij hebben waarschijnlijk de perfecte persoon. Laat ons in het commentaar weten welk Uitgelicht Perspectief u graag als volgende zou willen horen!